Khamis, 26 Jun 2008

Pengalaman pertama di Bumi Mesir...


Pada malam ini, selepas maghrib saya bersama sahabat memenuhi jemputan Majlis Akad Nikah pasangan pelajar Malaysia di Dirosat, Mansourah.Sesampainya di sana, kami sempat berjenaka dengan pengantin lelaki, Ustaz Affie.Seusai melawak kami menjamah pula Nasi Ayam Masak Merah.Ooyooo, sedaplah pula, apa tidaknya, "free".

Saya sempat juga bertanya khabar dengan kawan-kawan dari Tanta, Rais dan yang lain.Selepas Insya' kami bertolak ke rumah pengantin perempuan di Rumah Ummu Rumman yang tidak jauh dari situ.Majlis akad nikah atau kalau istilah Mesir (Majlis Aqdhu Qiron) dan Khutbah Nikah dilaksanakan oleh Al-Ustaz Dr. Ali Luqom pensyarah Kuliyyah Bahasa Arab & Dirosat Islamiah(mahasiswi) Mansourah.

Selesai majlis tersebut, sahabat yang lain sempat mengambil gambar kenang-kenangan dengan pengantin lelaki.Sebelum saya melangkah pulang, Pengerusi Dewan Perwakilan Mansourah sempat bertanya soalan cepu mas kepada saya "ustaz bila lagi".Jawapan saya ringkas tetapi secara umum, "InsyaAllah selepas mengaji".Hati saya berbisik"kalau ada rezeki tidak kemana.Yang penting kesetian dan menimba ilmu terutamanya ilmu rumah tangga."Bukan senang sheikh, nak jaga jiwa manusia",kata seoarng kawan saya satu ketika dulu.

Sedikit renungan berkaitan masalah bercinta.

Bercinta memang asyik sekali.Ianya satu perasaan yang dicipta oleh Allah s.wt buat hambaNya.Jika ia diadun dengan iman, maka natijahnya seperti buah barkhuh(buah kegemaran saya) yang manis tanpa serangan virus nafsu.Bahkan lebih daripada itu.Yalah, ada orang mengambil berat tentang kita, siapa yang tidak mahu menyayangi dan disayangi.Tapi kalau tidak disulami dengan tuntutan agama, saya jamin 101%, kita akan hanyut.Mana tidaknya, kekadang banyak masa, wang, tenaga, buah fikiran dihabiskan demi untuk menjaga hati seorang insan yang amat dikasihi.Setiap masa kena hantar laporan (sms) kepada si dia.Dari sekecil-kecil soalan sehinggalah kepada sebesar-besar masalah.

Bagi saya untuk saling kenal mengenali antara satu sama lain tidak jadi masalah kiranya ia dibuat mengikut lunas-lunas ISLAM.Tetapi dalam kita menjaga hati seseorang yang kita kasihi, usah kita lupa dalam menjaga hati 2 orang insan yang tidak pernah jemu dengan kerenah kita sebagai anak.Itulah kedua ibu bapa yang kita kasihi, bagi mereka kitalah segala-galanya buat harapan masa depan.Kalau dengan "si dia" kita boleh bercakap lembut, kenapa tidak dengan ibu bapa kita?Saya menghormati cara kalian mencari pasangan.Disamping saya juga ada prinsip tersendiri dalam bab ini.

Semestinya kita mempunyai perancangan masa depan.Sebab ini bukan soal main pondok-pondok.Bukan masalah hendak hidup 2 atau 3 ari tetapi ini masalah sehidup semati yang akan membawa kepada perbicaraan Mahkamah Agung Allah s.w.t di akhitrat kelak.Mungkin juga kita terdengar ada pasangan yang belum ada ikatan apa-apa,usahkan hubungan perkahwinan bertunang pun belum sudah ber"ayang-ayang".Terpulanglah tetapi biarlah sehingga ke akhir hayat kita menggunakan istilah tersebut.Jangan sebelum kahwin sahaja.

Sebelum masuk ke gerbang perkahwinan, semestinya kita memahami ilmu berumah tangga, dalam menjaga hati isteri, emak, ayah serta keluarga mertua.Bukan kalau hendak kahwin keputausan boleh dibuat 24 jam.Paling tidak kita mengetahui satu bebanan tugas baru yang akan kita pikul selepas mendirikan rumah tangga.

Akhir kalam, sebagai ulasan serta respon daripada saya buat Ustaz Abd. Kadir dan pasangan yang sedang dilamun cinta.InsyaAllah jika ada masa kita akan membicarakan tajuk ini secara kajian ilmiah.Marilah kita berdoa kepada Allah agar kita diredhoi Allah setiap dan segala amalan seharian kita disamping menjadi anak yang soleh kepada kedua ibu bapa kita,Amin Ya Allah!.

Redho_elbadry,
Salam, Mansourah.

Tiada ulasan: