Khamis, 23 April 2009

Diam tanpa bicara...


Bukan semua teguran kita akan disapa.Tidak semua soalan kita pasti dijawab.Bukan selalu kiriman kita akan dibalas.Kekadang bicara yang kita lontarkan hanya menunggu sepi yang ditiup angin lalu.Sunyi tanpa rangkap ungkapan kata.Biasalah manusia.Tatkala sibuk dalam kehidupan harian membuatkan diri terlupa pada sesuatu.

Itulah manusia, tatkala saat sukar dalam kehidupan barulah mula belajar mengenali diri.Berjinak-jinak untuk bertegur sapa.Satu kebiasaan pula jika sudah menyepi saat dalam kesunyian.Masalah yang dihadapi terkadang malu untuk berkongsi dengan siapa-siapa.Akhirnya ianya makan diri sendiri.Kesudahannya timbul masalah yang tiada penyelesaian.

Bagi yang saling memahami masalah persekitaran ianya amat memudahkan penyelesaian haru-biru yang berlaku.

Tatkala peperiksaan semester akhir yang hanya akan tiba beberapa hari lagi.Saat itu lagi penting buat sejarah hidup yang bakal terlakar.Walaupun hanya sekeping kertas "Syahadah Asliah".Tidak mengapa.Itu tanda pembuktian tatkala masih di alam mahasiswa.

Biasalah tatkala satu saat bagaikan emas, di situ kita kan diuji.Bukan senang untuk menggapai kejayaan.satu kemanisan jika tercetusnya kejayaan dari jerit payah kita sendiri.Selamat menghadapi peperiksaan kali ini.

Majlis Ramah Mesra...


YB. DATO' HAJI IR. PHAHROLRAZI BIN HAJI MOHD ZAWAWI


YB. DATO' HAJI MOHAMED TAULAN BIN MAT RASUL



Majlis Ramah Mesra Bersama Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman.

Tarikh : 25 April 2009 (Sabtu).
Lokasi : Rumah Kedah Baru, Hayyu Sabieq.
Masa : 9 malam.



Semua mahasiswa & mahasiswi Kedah dijemput hadir ke majlis tersebut.

Rabu, 22 April 2009

جدول


جدول الامتحان
الفصل الثاني السنة الرابعة /– شعبة عامة – كلية اللغة العربية بالقاهرة

16 مايو 2009 القرأن الكريم

23 مايو 2009 نصوص أدبية

26 مايو 2009 الصرف

30 مايو2009 الفقه اللغة

2 يونيو 2009 الأد ب الإسلامي

6 يونيو 2009 النحو

9 يونيو2009 البلاغة

14 يونيو2009 التعيين و الشفوي

Selasa, 21 April 2009

Khamis, 16 April 2009

Selamat Berangkat...


Kelihatan Pak Cu bersama Farid (kiri) & Hamdi (kanan).

Hati rasa terharu apabila sebelum ini saya hanya mendengar namanya tanpa pernah melihat tuan tubuh.Pelbagai ceritera yang menarik tentang peribadinya.Dari aspek perubatan, nasihat berumah tangga, tunjuk ajar & soal jawab agama.Itu antara sebab orang datang di rumahnya yang terletak di Bukit Tembaga, Pokok Sena, Kedah.
"Pak Cu Mid" satu nama yang terkenal di di utara Kedah.Bagi yang mengenalinya pasti rasa malu alah bila bersemuka dengan beliau.Sejak saya di bangku sekolah menengah lagi namanya saya dengar.Alhamdulillah akhirya dapat juga saya berjumpa dengannya sementelah beliau menginap di Rumah Tamu, Rumah Perlis, Hayyu Sabieq, Kaherah.2 hari beliau & isteri serta 3 orang lagi ahli rombongan yang lain berada di bumi barakah ini.Untung bagi Ust. Nizam,Ust Hafiz & Pak Koq serta sahabat yang sempat berkhidmat padanya ketika beliau & rombongan berada di sini.

Hari ini beliau serta rombongan bertolak pula ke Syria.Sebelum ke mator, sempat saya bersalaman dengan beliau & memohon izin untuk bergambar dengannya.Akhir sekali ketika bersalaman dengan Pak Cu saya hanya sempat mengungkap bicara ringkas"Pak Su....tolong doakan agar saya menjadi anak soleh buat ibu-bapa saya".Jawab Pak Cu"InsyaAllah".

Semoga rombongan Pak Su selamat tiba di sana, amin.

Rabu, 15 April 2009

Moga dikau sihat....

Semasa jamuan kuliah akhir tahun 2006.

Pada 11 April lalu saya telah menerima khidmat pesanan ringkas dari Malaysia seperti berikut ;

"Salam, Ashraf xcdent...skang berada di Hospital SP..patah tulang rusuk.Doakan dia cpat sembuh...."Sbarkan"....sms daripada Zulhaimi...

Ashraf adalah sahabat sekuliah saya di Kolej Universiti Insaniah (INSANIAH) ketika menuntut di sesi 2004-2007.Cuma beliau menyambung pengajian di INSANIAH sehingga tahun 4.Saya pula musafir di kejauhan benua Afrika.Dia berasal dari keluarga sederhana di pendalaman Kuala Ketil, Kedah.

Walaupun begitu dia cekal dalam menuntut ilmu sehingga berjaya menamatkan pengajian di sana.Sekarang dengar khabarnya telah bekkhidmat di lapangan pendidikan.Mendidik anak bangsa, itulah dirinya sebagai guru J-QAF.

Saya doakan agar beliau cepat sembuh & dipermudahkan segala urusan.Semoga Allah memberi kekuatan & semangat padanya, amin.

Surat Makluman.....


Antara isi kandungan surat tersebut.


Malam Rabu lalu, semasa berbual dengan sahabat, saya ada maklumkan kepadanya" esok ana nak pi safarah".Terus dia jawab "tuk misi kemanusiaan lah tu".

Alhamdulilah pada Rabu lalu saya dapat berjumpa & berbincang dengan Dr. Jamil, Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah di Bilik Tamu pejabatnya.Walaupun secara ringkas, sempat saya memaklumkan padanya beberapa maklumat & masalah berkaitan pengiktirafan graduan Muadalah 3+1 INSANIAH yang sedang berlaku sekarang.

Antara lainnya saya nyatakan kronologi seperti berikut :

  • Perjanjian (MOU) Diploma INSANIAH bagi kursus Pengajian Islam dalam bidang Bahasa Arab, Usuluddin & Syariah telah tamat pada bulan September 2008.Untuk pengetahuaan semua Diploma INSANIAH satu ketika dulu hanya tidak diperakui oleh IPT tempatan tetapi hanya diterima di Universiti Al-Azhar sahaja.
  • Oleh yang demikian sebarang perjanjian baru tidak dapat disambung kembali kerana Perjanjian Muadalah atau sistem pengajian 3+1 dengan Universiti Al-Azhar dengan Institut Pengajian Islam di Malaysia telah tamat pada April 2008.
  • Bermula bulan September 2008 mana-mana graduan hasil daripada sistem Muadalah 3+1 INSANIAH yang ingin membuat urusan pengesahan ijazah tidak dapat dilproses oleh pihak Kementerian Pengajian Tinggi.Antara sebab yang diberikan oleh pegawai tersebut adalah kerana Perjanjian Muadalah 3+1 INSANIAH telah tamat pada September 2008.
  • Pegawai berkenaan meminta agar graduan yang terlibat supaya merujuk kepada pihak INSANIAH.
  • Hasil daripada itu, pihak Hal Ehwal Akademik(HEA) INSANIAH telah mengumpul nama-nama mahasiswa yang masih lagi menuntut di Universiti Al-Azhar maupun yang sudah bergraduan.Urusan tersebut diuruskan oleh En. Abu Zar B. Ahmad Hafidz.Senarai nama tersebut telah diangkat kepada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia seawal bulan Mac lalu.Bagi mendapatkan pengecualian untuk pengiktirafan tersebut.
  • Sekarang, hanya jawapan balas daripada pihak MQA menjadi kata penentu dalam pengiktirafan tersebut.
Saya juga memohon sokongan Pengarah JPMK untuk Surat Makluman Senarai Nama Mahasiswa yang telah dihantar melalui email pada pagi 16 April kelmarin.Surat tersebut melampirkan tambahan senarai nama mahasiswa yang tidak tersenarai walaupun mereka sudah menghantar senarai nama pada pihak terlibat pada bulan Februari lalu.

Saya faham setiap perkara & jawapan mesti melalui prosedur atau proses tertentu dalam membuat keputusan.Begitu juga dengan pihak MQA, mereka juga perlu mengikut prosedur khusus dalam memberikan jawapan balas.Secara rasminya jumlah keseluruhan pelajar INSANIAH dalam senarai tersebut 121 orang termasuk jumlah 8 orang yang ditambah kelmarin akibat nama mereka tercicir dari senarai.

Saya juga ada memaklumkan kepada Pengarah JPMK sekiranya graduan tersebut lambat menerima pengiktirafan berkemungkinan mereka juga ada potensi untuk sukar mendapat pengesahan jawatan kerajaan mengikut tangga gaji ijazah maupun memohon sebagai penjawat awam yang berkelulusan ijazah.Akibat daripada ijazah yang tidak diitiraf.

Tetapi majoritinya masih lagi menuntut di Universiti Al-Azhar.Saya juga dari kalangan mereka.Sekiranya ijazah ini masih tidak diiktiraf.Adakah perah tenaga, kewangan, harapan, & cita-cita adalah satu yang sia-sia?Jawapannya ada pada sahabat pembaca.Secara peribadi khusus pada mahasiswa yang terlibat, buat masa ini pemfokusan yang amat perlu kita tumpukan pada peperiksaan akhir yang bakal menjelang pada tengah Mei ini.Buat yang terbaik dalam peperiksaan kali ini.

Kerana apa saya dedahkan perkara ini?Jawapannya mudah entri kali ini satu info buat sahabat terlibat hasil perjumpaan saya bersama Pengarah JPMK kelmarin.Tidak terniat di hati saya untuk memburuk mana-mana pihak atau mencemaskan para mahasiswa terlibat.Iannya sekadar maklumat.

Saya bukan orang yang suka menyimpan berita bersendirian, bukan juga tukang kipas sana sini, bukan juga suka hidup individualistik.Tetapi saya diasuh untuk berkhidmat pada semua.Itulah yang didikan ketika berpesatuan baik ketika di Al-Maad, Perlis, di Kolej Universiti Insaniah yang suatu ketika dulu dikenali Institut agama Islam Negeri Kedah (INSANIAH) maupun di sini.

Saya tidak diajar untuk bermusuh dengan orang.Tetapi saya dididik untuk mendekati semua orang jadikan mereka sebagai mad'u dakwah.

Saya pernah menerima lawakan daripada seseorang "tu la, klo sambung kat INSANIAH pun dah abih!".Selain yang berbunyi "tu la, xmau sambung sini, haa skang kan jadi begini".

Terus saya jawab "ni bukan nak sambung tak mau sambung, tapi sudah rezeki kami di sini menuntut imu di sini".

Ada lagi ayat-ayat yang kami terima tetapi biarlah ianya menjadi rahsia di sanubari.

Alhamdulillah Dr bersetuju untuk memberi sokongan.Akhir perbincangan saya saya momohon nasihat daripada Pengarah JPMK sekiranya jawapan yang ditunggu masih tidak terjawab dalam sebulan dua dari sekarang.

Jawapan Dr ringkas " jika dah dapat pengiktirafan nanti, tolong maklum pada saya.Sekiranya masih belum dapat juga, tolong maklum pada saya.Pihak JPMK akan menulis surat pada KPT".

Saya mewakili semua mahasiswa & mahasiswi terlibat mengucapkan penghargaan terima kasih kepada Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah di atas kesudian melapangkan masa untuk berbincang mengenai masalah ini.Begitu juga buat En Mohamad Sayuthi, Penolong Bahagian Hal Ehwal Akademik, En. Abu Zar & Sdr. Mohd Syafiq dalam menguruskan permasalahan kami sehingga ianya telah diajukan kepada pihak MQA.

Akhir sekali, Allah jualah yang dapat membalas jasa kalian.Doa kami semoga proses pengiktirafan tersebut dapat diluluskan dengan kadar segera buat kemaslahatan bersama.Misi kemanusiaan? Saya pula suka menggunakan cogan" misi khidmat siswa"....

Selamat menghadapi peperiksaan akhir semester.....

Ahad, 12 April 2009

Jamadil Thani...bulan penentu...

Antara kitab kuliah yang perlu dihadam pada sem kali ini......


Meminjam ayat dari entri terbaru akhi Syafiq Zulakafli "Kita perlu sedar bahawa setiap satu minit merupakan 'emas' berharga yang perlu digunakan demi memastikan kita mampu bergelar seorang graduan yang cemerlang".
Sememangnya Jamadil Thani bulan penentu tatkala inilah peperiksaan semester akhir kali kedua buat saya.Tatkala emak acapkali menghantar sms menasihati agar saya buat yang terbaik pada kali ini.Setiap itu jugalah saya balas pesanan ringkas tersebut bahawa setiap nasihat mak akan diikut sebaik mungkin.Kerana Mak sahaja tempat untuk mengadu setelah tok baru sahaja mengikuti jejak Al-marhumah Mak Ngah.Itu sajalah tempat untuk saya berbakti selain ayah.

Itulah perasaan seorang ibu, kekadang kita terlupa akan kelebihan mereka.Kekadang kita abaikan pesanan mereka.Tatkala mungkin ada di kalangan kita yang melebihkan 'orang lain' daripada ibu sendiri.Sedangkan ibu kita juga dari kaum hawa juga.

Kenapa bulan penentu?Inilah bulan dari hari-hari terakhir sebelum kita berhadapan dengan peperiksaan semester akhir.Saat ini di Universiti Al-Azhar berbondong-bondong manusia akan berkerumun padanya.Hari ini juga kuliah Usuluddin, Kaherah telah mengeluarkan jadual peperiksaan untuk semester ini.Tatkala minggu-minggu terakhir bersama para pensyarah di dalam kuliah.Saat-saat ini ramai yang tertumpu menantikan silibus (muqarar) pengajian daripada pensyarah.Itupun kalau dapat.Ada juga yang giat mengumpul nota-nota daripada sahabat-sahabat arab Mesir, segelintirnya pula menyemak semula tajuk-tajuk pengajian yang telah dipelajari dalam kuliah, ada yang sedang mengikuti kelas-kelas tutorial, perbincangan sesama sahabat dalam membuat persiapan akhir.Bagi saya penantian 21 Ogos lalu sudah terjawab pada petang 2 April lalu.Kini penumpuan terhadap peperiksaan menjadi tumpuan sebagai pelengkap tersendiri.

Universiti Al-Azhar memiliki sistem tersendiri.Sistemnya amat berbeza dengan universiti di Malaysia.Jika dibandingkan di Malaysia sistem kredit & nilai gred purata di amalkan.Termasuklah 60% dinilai dari aspek kehadiran kuliah, kuiz, ujian bulanan, kertas kerja & yang berkaitan manakala 40% lagi sumber pemarkahan peperiksaan semester.Berbeza dengan sistem Al-Azhar 100% pemarkahan hanya terletak pada kertas jawapan peperiksaan semester.Bagi saya setiap sistem ada kelebihannya.Semua terletak pada individu itu tersendiri dalam menyesuaikan diri dengan cara pengamalan sistem.Di sini semuanya terletak pada individu kerana kehidupan yang penuh dengan pilihan tersendiri.Individu itu bebas untuk membuat segala keputusan yang akhirnya akan mengeluarkan natijah kehidupan untuk dirinya.Jika tuan diri sudah buat yang terbaik tetapi keputusan tidak memihak padanya.Apa boleh buat.Para pensyarah tidak zalim dalam menentukan natijah.Terpulanglah pada diri sendiri dalam mennatijahkan titik terakhir.

Apa pun masing-masing ada arah tujuan yang tersendiri.Pelbagai cara mengikut rentak tersendiri dalam menggapai impian.Masa masih ada walaupun saat ini amat genting untuk kita membuat kejutan.Lakarkan kecemerlangan buat diri sendiri.Kejayaan bukan milik sesiapa melainkan khas buat diri kita jua.Jadikan peperiksaan ini satu wasilah untuk kita mendekati pada Allah.

Jangan lupa pada kedua orang tua yang sentiasa setia pada kita.Saat susah senang kita, mereka tetap bersama.Kerana kita adalah inspirasi buat mereka.Sanggup bergolok bergadai untuk anak kesayangan.Walaupun mereka belum tahu adakah keduanya sempat melihat kejayaan kita.

Khamis, 9 April 2009

Edaran Segera......



Buat bekas mahasiswa muaadalah Kolej Universiti Insaniah (INSANIAH), Kedah.Untuk pengetahuan anda, Pihak Hal Ehwal Akademik INSANIAH telah menghantar Senarai Nama Mahasiswa terlibat kepada Agensi Kelayakan Malaysia,Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia pada awal bulan Mac yang lalu.Berikut adalah senarai nama kalian yang terlibat dengan Program (3+1 Muadaalah) INSANIAH dengan kerjasama Universiti Al-Azhar.

Anda diminta untuk membuat semakan & jika terdapat kesalahan pada butiran peribadi maupun nama anda tidak tersenarai sila berikan maklumat peribadi anda pada komen di bawah entri ini sebelum 15 April 2009 (Rabu).


SENARAI NAMA-NAMA PELAJAR MU`ADALAH KUIN
di MESIR

SESI 2005 / 2006
1) NAMA PENUH :AMINAH BEE BINTE SHAULHAMID
NO K/P : S 1769946F
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

2) NAMA PENUH :KHODIJAH BINTI DESA
NO K/P : 820122-02-5366
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

3) NAMA PENUH :MOHD ZAIDI BIN AHMAD
NO K/P : 800827-02-5851
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

4) NAMA PENUH :AHMAD NAZRI BIN ABD AZIZ
NO K/P : 810717-06-5421
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

5) NAMA PENUH :MASHITAH BINTI SAIDIN
NO K/P : 830909-07-5198
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

6) NAMA PENUH :ROSLIZAH BINTI AG KASSIM
NO K/P : 820603-12-5042
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

7) NAMA PENUH :NOR FIKRIAH BINTI ABD MAJID
NO K/P : 821004-02-5108
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006




8) NAMA PENUH :MULYATI BINTI MUSA
NO K/P : 810719-02-5044
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

9) NAMA PENUH :BUSHRA BINTI MAZANI
NO K/P : 830716-07-5132
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

10) NAMA PENUH :NOR HASLIZA BINTI CHE PIN @ ARIFFIN
NO K/P : 810104-02-5574
JURUSAN:BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

11) NAMA PENUH :ZULHELMI BIN SHAFIE
NO K/P : 820611-02-5287
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

12) NAMA PENUH :MOHD SYAUFIQ BIN SHAMSUDDIN
NO K/P : 831129-02-5055
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

13) NAMA PENUH :MOHD ROSIDI BIN RAMLI
NO K/P : 830316-02-5195
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

14) NAMA PENUH :SYUKRI BIN AHMAD
NO K/P : 800225-02-5993
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

15) NAMA PENUH :MUHAMMAD BIN HASHIM
NO K/P : 820224-02-5113
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

16) NAMA PENUH :SHAHRUDY BIN MOHD HARUN
NO K/P : 820528-01-5627
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006


17) NAMA PENUH :AZRUL ANWAR BIN AHMAD
NO K/P : 790209-02-5313
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

18) NAMA PENUH :ERNA SUZIEANA BINTI AWANG MATUSIN
NO K/P : 831008-12-5412
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

19) NAMA PENUH :SITI NOR ROFIDZAH BINTI AHMAD KHARI
NO K/P : 821003-14-5394
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

20) NAMA PENUH :SITI HABSAH BINTI HJ AHYAT
NO K/P : 831027-02-5476
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

21) NAMA PENUH :RASIDAH BINTI RASIKIN
NO K/P : 830531-14-5704
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

22) NAMA PENUH :KHATIJAH BINTI AHMAD
NO K/P : 830403-02-5302
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

23) NAMA PENUH :WAN RAHAYU BINTI ABD RAZAK
NO K/P : 830805-97-5628
JURUSAN: USULUDDIN HADIS (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

24) NAMA PENUH :RAHIMAH BINTI SAID
NO K/P : 830416-02-5272
JURUSAN: USULUDDIN HADIS (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

25) NAMA PENUH :MOHD ROSIDI BIN RAMLI
NO K/P : 830316-02-5195
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006


26) NAMA PENUH :ROSNAH BINTI ABD RAHIM
NO K/P : 840416-02-5538
JURUSAN: SYARIAH (???)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

27) NAMA PENUH :NOR SYAHIDA BINTI JOHARI
NO K/P : 830111-02-5976
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

28) NAMA PENUH :NUR FADLINA BINTI MAT DALI
NO K/P : 800612-14-5952
JURUSAN: USULUDDIN HADIS (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

29) NAMA PENUH :SITI AISHA BINTI MONIB
NO K/P : 820417-12-5444
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

30) NAMA PENUH :NOORLINA BINTI SAIDI @ ZALI
NO K/P : 820626-12-5854
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

31) NAMA PENUH :ROSLIZAH BINTI AWANG KASSIM
NO K/P : 820603-12-5042
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

32) NAMA PENUH :HANIZAH BINTI GARAI
NO K/P : 821101-12-5522
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

SESI 2006 / 2007
1) NAMA PENUH :MD RIZAUDIN BIN ISMAIL
NO K/P : 840606-02-5969
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

2) NAMA PENUH :HASLINA BINTI MOHD NORDDIN
NO K/P : 840114-02-5436
JURUSAN: SYARIAH (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007
3) NAMA PENUH :MARDHIAH BINTI ZAINON
NO K/P : 840521-02-6022
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

4) NAMA PENUH :SITI KHAIRUNNISA BINTI MD SAUFI
NO K/P : 841203-08-6032
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

5) NAMA PENUH :KHAIRUL HAFIZAH BINTI ZUHARI
NO K/P : 841215-12-6206
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

6) NAMA PENUH :ZUL QIFTHI BIN MAHSIN
NO K/P : 841217-02-5089
JURUSAN: SYARIAH (DAMANHUR)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

7) NAMA PENUH :MOHAMAD NAIM BIN HALEL
NO K/P : 830807-10-5085
JURUSAN: SYARIAH (TAHFANNA AL-ASYRAF)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

8) NAMA PENUH :SHAMSIAH BINTI SHAADAN
NO K/P : 840405-02-5380
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

9) NAMA PENUH :WAN ROHANA BINTI SUHAINI
NO K/P : 830209-12-5334
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

10) NAMA PENUH :ZUHAIDA BINTI ZAINON
NO K/P : 830319-02-5326
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

11) NAMA PENUH :MOHD JUMAIDI MD AKHIR
NO K/P : 840512-02-5415
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007



12) NAMA PENUH :SOLEHUDDIN AMIR HAMZAH BIN MOHAMAD SHOLEH
NO K/P : 840921-02-5053
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

13) NAMA PENUH : NURUSYUHADAK BINTI CHE HALIM
NO K/P : 860704-02-5434
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

14) NAMA PENUH :MIMI KHAIRUNNISA BINTI MOKHTAR
NO K/P : 840828-02-5550
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

15) NAMA PENUH :NURZILAH BINTI ABD RAHIM
NO K/P : 840527-02-5178
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

16) NAMA PENUH :NURUL HUDA BINTI IMAM ROFIE
NO K/P : 821101-08-5436
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

17) NAMA PENUH :SHAMIMI ADILA AZRIN BINTI SHASRI
NO K/P : 830522-06-5622
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

18) NAMA PENUH :HANI MUNAZAH BINTI SIRAH
NO K/P : 830828-12-6010
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

19) NAMA PENUH :SITI ZAHARAH BINTI MOHAMAD GHAZALI
NO K/P : 830207-02-5858
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

20) NAMA PENUH :NURUL NISBAH BINTI ZAINOL
NO K/P : 830217-02-5376
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007



21) NAMA PENUH :NOR AFFIDAH @ NAZURAH BINTI ROSHMAN
NO K/P : 830706-12-5044
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

22) NAMA PENUH :NORSUFIZAH BINTI AWANG SULAIMAN
NO K/P : 830224-12-5148
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

23) NAMA PENUH :ZAHRATON NUR BINTI CHE YA
NO K/P : 840304-02-5648
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

24) NAMA PENUH :ZAWIAH BINTI MD KHATIB
NO K/P : 840422-02-5964
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

25) NAMA PENUH :FAIQAH BINTI ABDUL AZIZ
NO K/P : 841015-02-5224
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

26) NAMA PENUH :MOHD KHAIRUL BIN MD AMI
NO K/P : 841108-07-5095
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

27) NAMA PENUH :MAZUIN BINTI ZAINOL
NO K/P : 840219-02-5694
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

28) NAMA PENUH : UMI NATRAH BINTI ABD WAHAB
NO K/P : 840331-04-5126
JURUSAN: SYARIAH (???)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

29) NAMA PENUH :ZAWANI BINTI ZAKARIA
NO K/P : 820228-08-6466
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007


30) NAMA PENUH :MOHAMMAD ZAKI BIN MAHMUD
NO K/P : 841105-12-5157
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

31) NAMA PENUH :HASBUL NIZAL BIN ZAKARIA
NO K/P : 840423-02-5277
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

32) NAMA PENUH :AHMAD HOSNI BIN MUBARA
NO K/P : 841111-02-5339
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

33) NAMA PENUH :MOHD AKHLAKKI BIN HJ YUSOFF
NO K/P : 831030-02-6189
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

34) NAMA PENUH :MOHD KHAIRUL NIZAM BIN GUMIKIN @ LUQMAN
NO K/P : 830218-12-5811
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

35) NAMA PENUH : FHAIZAL BIN NORZAIN
NO K/P : 840712-12-5525
JURUSAN: SYARIAH (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

SESI 2007 / 2008
1) NAMA PENUH :MUHAMAD FIRDAUZ BIN HAMZAH
NO K/P : 850705-09-5259
JURUSAN: SYARIAH (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

2) NAMA PENUH :NOR FAIZAH BINTI MOHD NASIR
NO K/P : 850818-02-5062
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

3) NAMA PENUH :SITI MASTURA BINTI SUBRI
NO K/P : 850110-07-5742
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008
4) NAMA PENUH :UMUL HANA BINTI IDRIS
NO K/P : 850401-02-5710
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

5) NAMA PENUH :ABDUL HAIYEE BIN MOHD SALLEH @ ROMZI ISMAIL
NO K/P : 841106-12-5669
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

6) NAMA PENUH :NOR HIDAYAH BINTI SAIDIN
NO K/P : 851015-02-5354
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

7) NAMA PENUH :SITI KHAZIRAH BINTI YAHAYA
NO K/P : 850614-02-5378
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

8) NAMA PENUH :NOR ZAFIRAH BINTI ZAKARIA
NO K/P : 850101-02-5700
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

9) NAMA PENUH :MARLIZA BINTI AHMAD
NO K/P : 841201-03-5346
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

10) NAMA PENUH :SITI SUZANA BINTI MOHD SAAD
NO K/P : 850802-02-5666
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

11) NAMA PENUH :SITI ZUNAIDAH BINTI ABU HASSAN
NO K/P : 851107-02-6100
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

12) NAMA PENUH :MUS`AB BIN ABDUL RAHMAN
NO K/P : 850926-71-5001
JURUSAN: SYARIAH (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


13) NAMA PENUH :MAZIAH BINTI SHAFFIE
NO K/P : 850711-02-5396
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

14) NAMA PENUH :HAMDI SALIM BIN PHAHROLRAZI
NO K/P : 850902-02-5815
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

15) NAMA PENUH :HALIMATUN MARDIANA BINTI MOHAMAD SARJI
NO K/P : 841029-07-5804
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

16) NAMA PENUH :FAUZIMAH BINTI MD ISA
NO K/P : 850704-02-5232
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

17) NAMA PENUH :AHMAD SHAUQIE BIN MUHAMAD BADERUDIN
NO K/P : 840216-71-5163
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

18) NAMA PENUH :MOHD SYAFIQ BIN JOHARI
NO K/P : 850731-05-5613
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

19) NAMA PENUH :MOHD FARAHAN BIN HALIM
NO K/P : 821016-02-5113
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

20) NAMA PENUH :AQILAH BINTI AZIZAN
NO K/P : 851207-02-5586
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

21) NAMA PENUH :NURUL HIDAYAH BINTI GHAZALI
NO K/P : 850305-02-5374
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


22) NAMA PENUH :MURIZA BINTI MOHD YUSUF
NO K/P : 850718-02-5882
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

23) NAMA PENUH :SHAHIR MURTADHA BIN MOHD SAAD
NO K/P : 84721-02-5251
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

24) NAMA PENUH :MOHD NASIR BIN SAARI
NO K/P : 850302-07-5501
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

25) NAMA PENUH :MOHD SALEH BIN HAMID
NO K/P : 851031-09-5117
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

26) NAMA PENUH :NOOR AINI BINTI AHMAD
NO K/P : 850103-02-5288
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

27) NAMA PENUH :NOOR SYUHADA BINTI ABD. GHANI
NO K/P : 850130-05-5394
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

28) NAMA PENUH :RAFIDAH BINTI RAFFIE
NO K/P : 840203-02-5892
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

29) NAMA PENUH :MOHD KAMARUZAMAN BIN MOHD AMIN
NO K/P : 820326-11-5275
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

30) NAMA PENUH :NAIMAH BINTI JAAFAR
NO K/P : 851222-02-5808
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


31) NAMA PENUH :NOOR JOHANA BINTI ILYAS
NO K/P : 851103-07-5482
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

32) NAMA PENUH :SITI SHAHIDA BINTI SHUIB
NO K/P : 851022-02-5694
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

33) NAMA PENUH :MOHD ZULHAIMI BIN ISHAK
NO K/P : 850925-07-5487
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

34) NAMA PENUH :ZAHRATINOR BINTI JAMHARI
NO K/P : 840428-08-5896
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

35) NAMA PENUH :RAJA AZLAN BIN RAJA PUTRA
NO K/P : 830421-06-5447
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

36) NAMA PENUH :MOHD KHOIRI BIN ZAINUDDIN
NO K/P : 830319-02-5713
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

37) NAMA PENUH :MOHAMAD ASHRAF BIN MOHAMAD KHIR
NO K/P : 840807-02-5797
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

38) NAMA PENUH :ZAINON BINTI OMAR
NO K/P : 840727-12-5958
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

39) NAMA PENUH :RENY WIDARTY BINTI WALLA
NO K/P : 850208-12-5736
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


40) NAMA PENUH :AHMAD RASLAN BIN SIDEK
NO K/P : 841007-11-5035
JURUSAN: SYARIAH (DAMANHUR)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

41) NAMA PENUH :MOHD HASNUL HISHAM BIN MD DAUD
NO K/P : 850116-02-5789
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

42) NAMA PENUH :FAIZAH BINTI MD ISA
NO K/P : 840316-02-5098
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (???)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

43) NAMA PENUH :NUR FAIZAH BINTI MAHAMAD TAJUDDIN
NO K/P : 850808-02-5114
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (???)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

44) NAMA PENUH :NOOR SHAKINAH BINTI AHMAD
NO K/P : 851125-02-5400
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (???)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

SESI 2004 / 2005
1) NAMA PENUH :ABU ZAR BIN AHMAD HAFIDZ
NO K/P : 810520-02-5143
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2004/2005

2) NAMA PENUH :KHAIRUL AMRI BIN KASSIM
NO K/P : 801026-02-5653
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2004/2005

3) NAMA PENUH :HAMBALI BIN ASHARI
NO K/P : 800715-02-5371
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2004/2005.



Selasa, 7 April 2009

Rentetan pemergian itu....

Apa boleh saya buat tatkala nenek (sebelah ayah) di Kg. Pelegong Labu, Negeri Sembilan meninggal pada akhir bulan Ramadhan 2004 lalu.Rabiul Akhir kali ini pula tok pergi tanpa sempat saya berada di sisinya.Sesungguhnya Al-Marhumah adalah seorang yang penyayang dengan kanak-kanak, pemurah tatkala diperlukan bantuan, bersemangat kental tika bergelar ibu tungal sejak puluhan tahun yang lalu, tidak pernah mengenal erti kesenangan tatkala ketika hayatnya hanya bekerja sebagai tukang masak di rumah majikan, saat warga renta walaupun telah di ajak oleh mak untuk tinggal bersama dengan kami, Al-Marhumah lebih suka menyendiri di rumah usangnya di Kg. Seberang Terus, Kota Kuala Muda, Kedah.Mungkin itu lebih selesa baginya.

Saya masih terkenang lagi pada disember lalu rangkap-rangkap ayat al-marhumah tatkala kami berbicara di telefon;

Tok berseleroh"Mad Di, Tok pun tak lama dah, nak ikut macam Sa'adiah ( Al-Marhumah Mak Ngah) gak"...

saya jawab " tok jangan kata macam tu, cucu dengaq sedih".Tok maklum pasal stokin sandy yang saya kirim padanya.Tok risau takut tidak sempat pakai.Saya katakan tok pakai la.Jangan kata tak sempat pakai.Terus Tok ketawa kecil.Saya katakan padanya " kalau tok dah boleh ketawa, cucu tumpang seronok sebab dah sehat".satu doa buatnya.


Menghidap penyakit serangan kuman di jantung, antara sebab Al-Marhumah keluar masuk wad Hospital Sultanah Bahiyah, Sg. Petani dan di situ jualah tempat terakhir yang Al-Marhumah tinggal.Sempat saya menelefon mak & Tok Su (adik tok).Mereka menyatakan bahawa Al-Marhumah pergi dengan mulia.Segala peralatan kafan sudah disediakan oleh dirinya termasuk jubah & kain telekong.Duit RM4ooo juga telah diberi pada Tok Su (adik Al-Marhumah) untuk urusan pengurusan jenazahnya, sembahyang, kubur & yang berkaitan.Semua yang berkaitan telah dinyatakan pada mak saya & Tok Su ketika hayat masih dikandung badan tatkala sakit yang kian meresapi tubuhnya yang lemah.

Perbadi yang sentiasa menjaga amalan wajib, teliti dalam kebersihan, selalu mengamalkan solat sunat Dhuha, suka bersedekah terutamanya pada kanak-kanak, hidup besederhana itulah untaian kehidupannya.

Cumanya Tok Su ada nyatakan kepada saya bahawa mereka amat rasa terkilan sangat di saat hari-hari terakhir Al-Marhumah di wad tersebut.Al-Marhumah minta untuk pulang ke rumah di Kota Kuala Muda kerana ingin sangat untuk menghabiskan sisa kehidupannya di rumahnya sendiri.Tetapi apa boleh buat pihak hospital tidak membenarkan.Mungkin sudah suratan dari langit bahawa kematian akan berkunjung di tempat yang berbeda baginya.Saat 7 pagi hari Khamis bersamaan 6 Rabiul Akhir 1430 berpisah jua insan yang disayangi dari alam ini.Tok sempat mengucapkan Kalimah yang tiada timbangan diantara langit & bumi

لا إله إلا الله.

Segala urusan jenazah dilakukan di rumah anak saudaranya di Kg. Permatang Jawi.Itulah tempat persinggahan terakhir Al-Marhum sebelum bertolak menuju pada Kekasih Abadi.Kini bersemadilah tubuh yang banyak berjasa ini di Pusara Abadi, Masjid Sg. Mas, Kota Kuala Muda, Kedah berdekatan dengan pusara Bonda tercinta, kakak ( Tok Ndak), abang (Tok Lang) Al-Marhum.Berdekatan dengan pusara majikannya ( imam Masjid Sg.Mas).


Sekadar renungan...

Hina Islam Atau ‘Muslim’?

“Dia sudah melampau. Mana boleh si kafir membaca ayat al-Quran dan memperalatkannya?” bentak ‘pencinta’ Islam di dalam kenyataan akhbar dan laporan polisnya.


“Ia jelas mencabar kesucian Islam!” tokok seorang lagi.

Ada sesuatu yang saya masih belum mampu formulakan; mengapakah kaum Muslimin begitu tenang, yakin dengan kepercayaannya dan terbuka untuk dialog dan perbincangan semasa mereka menjadi kaum minoriti, sebaliknya terasa begitu terancam, tercabar, tergugat semasa mereka menjadi kaum majoriti yang memegang kuasa.


Ia suatu keganjilan.


Sepatutnya yang minoriti itu duduk dalam kekhuatiran. Rasa jati dirinya semakin terhakis, bimbang segala yang ada di sekitar mencabarnya, lalu menjadi sangat defensif terhadap agama masing-masing. Sepatutnya begitu.

Dan tatkala mereka bertindak sebagai pemerintah, berkuasa, berkuantiti sebagai majoriti, maka mereka akan rasa sangat selesa, terbuka, dan tidak fragile oleh cetusan-cetusan kejadian harian di kiri kanannya. Sepatutnya macam itu.


Tetapi realiti di Malaysia sungguh terbalik.


PERBANDINGAN LAGI


Saya tidak suka membanding-banding.


Orang tua kita sudah membuat pepatah, “hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik berhujankan batu di negeri sendiri!”


Tetapi orang kita jugalah yang pakar membanding-banding. Kerana banding-membanding itulah terbinanya Jambatan Pulau Pinang, Menara Berkembar Petronas, malah pernah juga Subang Parade dinobatkan sebagai pusat membeli belah terbesar di Asia Tenggara.


Daripada dibanding-bandingkan benda yang sekunder itu, lebih baik kita bandingkan soal-soal premier yang lebih kritikal.


MINORITI DI IRELAND UTARA


Terkenang kembali pengalaman saya semasa bertugas di Belfast Islamic Centre.


Kami memang kaum minoriti. Jumlah Muslim pada bulan pertama saya memulakan tugas, hanya sekitar dua atau tiga ribu orang di seluruh Ireland Utara. Tetapi menjadi kaum minoriti tidak menjadikan kami Muslim yang defensif lagi reaktif.


Kami terbuka kepada dialog. Jemputan untuk berdialog boleh dikatakan diterima setiap hari. Ada dialog dengan pelajar, ada dialog dengan rombongan yang dihantar oleh gereja. Kita dengan bebas bertukar-tukar pandangan tentang agama dan kepercayaan masing-masing, khususnya di peringkat isu-isu bersama berkaitan etika dan tanggungjawab sosial.


Kami tidak mengurung masjid di balik tembok, kesan rasa terancam kerana hidup sebagai minoriti. Sebaliknya masjid itu sentiasa terbuka. Malah kami juga sering hadir ke ruang-ruang terbuka yang disediakan di pusat bandar, untuk berjumpa dan berbicara dengan orang ramai.


“Kami dari sebuah sekolah rendah Katholik di Newry mahu melawat masjid tuan. Bilakah tarikh dan masa yang sesuai?” tanya wakil sekolah berkenaan melalui panggilan telefon.


“Saya dan rakan-rakan daripada Fakulti Kemanusiaan Open University UK mahu berjumpa dan bertukar-tukar pandangan dengan pihak Islamic Centre” tercatat demikian di sepucuk surat yang saya terima.


Permintaan-permintaan begitu datang setiap hari. Dan lazimnya kami akan cuba menyusun jadual lawatan agar mereka datang kira-kira sejam sebelum Solat Zohor. Tujuannya ialah untuk menyediakan masa sekitar satu jam untuk berdialog dan kemudian apabila masuk waktu Zohor, mereka akan dijemput ke dewan solat utama, duduk di bahagian belakang dan melihat kami menunaikan solat Zohor berjemaah di masjid.


“Bolehkah orang bukan Islam masuk ke Masjid?” tanya seorang pelajar Malaysia yang baru tiba ke UK.


Soal demikian sudah lama diselesaikan. Jika non Muslim secara mutlak tidak boleh masuk ke masjid, entahlah berapa orang penduduk Semenanjung Tanah Arab yang berpeluang bertemu dengan Nabi Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Tidak berlakulah kejadian Arab Badwi yang kencing di dinding masjid dan segala catatan yang lain.

Masjid adalah tempat orang mencari Islam, bukan tempat Muslim mengurung Islam.


Saya tidak banyak pengetahuan tentang Biblical Literature. Tetapi saya membaca serba sedikit mengenainya, dan saya menggunakannya untuk sempena-sempena yang sesuai terutamanya ketika sedang berdepan dengan pelawat beragama Kristian. Semasa menjelaskan tentang hak mutlaq Tuhan terhadap nyawa manusia dalam kertas kerja berkaitan Euthanasia, saya memetik keterangan Bible berikut:


“No man has authority to restrain the wind with the wind, or authority over the day of death.” [Ecclesiastes 8:8a]

Petikan itu berdiri bersama dengan petikan saya daripada keterangan al-Quran, firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:

6_151

“… Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya” [al-An'aam 6: 151]


MENYAMARATAKAN?

Apakah saya menjadi penganut Bible dan mempercayainya semasa saya memetik suatu ayat daripadanya?

Jauh sekali!

Pendirian saya tentang Bible adalah sama seperti pendirian al-Quran terhadap Taurat dan Injil.


Akan tetapi saya memetik ayat dari Bible supaya hadirin yang Kristian boleh mengaitkan ceramah saya dengan rujukan mereka. Bahawa apa yang saya sebut bukan sahaja berdasarkan agama saya yang Islam, malah ia juga termaktub di dalam agama mereka. Itu sahaja.


Tujuan saya menggandingkan keduanya adalah untuk menekankan bahawa soal peranan agama dalam memelihara nyawa manusia adalah persoalan yang besar. Muslim atau Kristian mesti mempunyai tahap sensitiviti yang sama terhadap apa-apa prosedur perubatan dan bukan perubatan yang menggugat hak ini. Euthanasia bertentangan dengan peraturan agama sama ada Kristian mahu pun Islam.


Adakah saya telah menyamakan Islam dan Kristian?

Tentu sahaja tidak.


2057

Kalau Mak Senah makan sireh dan kambing Mek Yah makan sireh, apakah Mak Senah sama dengan kambing Mek Yah?


Tentu sahaja tidak!


Analogi yang sangat buruk untuk andaian seburuk itu.

Namun, titik persamaannya ialah, pokok sireh perlulah dijaga kerana Mak Senah dan kambing Mek Yah sama-sama mengambil manfaat daripadanya.


Antara Islam dan Kristian, Euthanasia tidak harus berdepan dengan apa-apa konflik dari segi penggubalan polisi di hospital jika dilihat daripada perspektif agama kerana kesemua agama bersepakat dalam menolak campur tangan manusia dalam menentukan saat kematian manusia yang lain. Itu sahaja.


Pandangan saya yang dimuatkan di dalam kertas kerja yang dibentangkan, diagihkan kepada kesemua pembentang yang lain, juga hadirin yang menyertai. Tentu sahaja saya tidak menyertakan teks Arabnya untuk mencegah daripada ayat-ayat al-Quran jatuh ke tempat-tempat yang tidak baik. Tetapi berdosakah saya membiarkan para non-Muslim dari kalangan paderi dan pelajar perubatan di The Queen’s University Belfast menggunakan ayat al-Quran dalam keadaan mereka tidak Muslim?


Bahkan saya berpandangan sebaliknya.


KES NGA KOR MING

16-90

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat ihsan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Dia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhi-Nya” [al-Nahl 16: 90]


Apabila Ahli Parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis daripada DAP dan beragama Kristian memetik firman Allah daripada al-Quran di atas untuk memberitahu hadirin tentang kedudukan KEADILAN dan BERLAKU IHSAN dari perspektif al-Quran, apakah ini suatu penghinaan terhadap Islam?

david_n_k_m

Nga Kor Ming salah menyebutnya? Betulkanlah sebutannya.


Bukankah kita kaya dengan guru tajwid di sana sini?


Betul sangatkah sebutan-sebutan ayat al-Quran oleh perwakilan-perwakilan parti yang Melayu dan Muslim itu? Betul sangatkah ucapan Datin-datin dan Puan Sri semasa menyebut ayat al-Quran dalam ucapan-ucapan perasmian mereka? Sepatutnya salah sebutan itu diiringi oleh usaha membetulkan sebutan, bukannya berbondong ke Balai Polis membuat laporan!


Sikap inilah yang menghairankan saya.


Terlalu defensif.

Masjid dikurung, Quran dibendung, yang lulus untuk kegunaan non Muslim hanyalah rumah-rumah terbuka pada hari perayaan Islam! Kemudian layakkah kita tertanya-tanya tentang punca Islam menjadi mandul di negara kita?


p3310016

Sila tanggalkan kasut anda di sini, dan ketahuilah di sini juga kawasan pencuri kasut! Banyak betul benda pelik di masjid-masjid kita

HINA ISLAM ATAU MUSLIM?


Soalan tadi belum berjawab. Apakah ketika seorang Ahli Parlimen beragama Kristian memetik ayat al-Quran tentang ADIL dan IHSAN sebagai asas seruannya untuk semua Muslim dan non-Muslim menolak KEZALIMAN, adalah suatu penghinaan terhadap Islam?


Saya yakin, jawapannya mudah.


Ia bukan penghinaan terhadap Islam.


Ia adalah PENGHINAAN terhadap MUSLIM. Iaitu Muslim yang mengaku Islam tetapi tidak beramal dengan Islam. Muslim yang sensitif dengan salah baca al-Quran, tetapi tidak sensitif dengan pembekuan al-Quran dari asas pemerintahan.

Nga Kor Ming ‘memang patut didakwa’.

Tetapi bukan dengan dakwaan menghina Islam.


Sebaliknya Nga Kor Ming patut didakwa kerana menghina ‘Muslim’. Muslim yang bermain-main dengan Islam. Permainan yang menjadi punca terhinanya Muslim itu sendiri, siang dan malam.

2_85

“… Patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian al-Kitab dan mengingkari sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari Qiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.” [al-Baqarah 2: 85]

hulagu_baghdad_1258

Jangan sampai Muslim di Malaysia jadi seperti kaum Abbasiyyin di Baghdad pada tahun 1253. Setelah nasihat-nasihat ulama’ Muslim tidak diendahkan, dan lekanya mereka dengan maksiat, akhirnya Hulagu Khan yang kafir itu ber’tazkirah’ di pintu kota Baghdad bersama bala tenteranya, “Aku adalah bencana yang dihantar oleh Tuhan kamu atas dosa yang kamu lakukan!”


Tatkala Muslim ditempelak oleh seorang kafir tentang agamanya sendiri, itulah saat-saat kehancuran mereka. Mahukah kamu beringat-ingat?

Sumber daripada-

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang

Konveksyen kali ke 75...

القرضاوي يشارك في أعمال الدورة 75 للمجمع اللغوي


موقع القرضاوي/6-4-2009

يشارك فضيلة العلامة الدكتور يوسف القرضاوي رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين- في أعمال الدورة الـ75 لمجمع اللغة العربية بالقاهرة اليوم الإثنين 6-4-2009. والتي تستمر أسبوعين لمناقشة موضوع (اللغة العربية في التعليم) بمشاركة دولة الكويت.

وسيلقي فضيلته بحثا بعنوان: "اللغة العربية في قطر بين العناية والشكوى"، ويتعرض فيه لمظاهر العناية باللغة في دولة قطر، ومظاهر الضعف التي رآها تتمثل في انتشار المدارس الأجنبية.

وسيشارك في المؤتمر إضافة إلى أعضاء المجمع خبراء وشخصيات عامة من مصر وليبيا والأردن وفلسطين والعراق وقطر والسودان والجزائر وتونس والمغرب والسعودية وسوريا واليمن وايران وموريتانيا واسبانيا والولايات المتحدة الأمريكية والمجر وانجلترا وتركيا.

وتتضمن المحاور الرئيسية للمؤتمر عددا من الموضوعات المهمة التي ترتبط بسبل التقدم باللغة العربية ومن بينها مشروع جديد لتيسير تعليم النحو وتعلمه وتعليم العلوم باللغة العربية والقراءة باعتبارها مدخلا لتعليم العربية وأسس اختيار النصوص الشعرية في المرحلتين الإعدادية والثانوية.

ويستعرض المراسلون المشكلات التي تواجه تعلم اللغة العربية وتعليمها، والحلول التي يقترحونها لحل هذه المشكلات، وكيفية تيسير التواصل مع المجمع.

يذكر أن الدكتور القرضاوي عضو مراسل بمجمع اللغة العربية بالقاهرة منذ 2004.

Isnin, 6 April 2009

N25 Bukit Selambau...

senarai pemilih


Senarai Pemilih N25 Bukit Selambau dalam kawasan P14 Merbok
(Daerah mengundi saya di UPU Desa Aman; BN 834,PKR 810 & BEBAS 133).



Antara poster Calon bertanding....


Lambang Calon Bebas yang bertanding ialah

R. Loganathan (lambang kelapa sawit),

Tan Hock Huat (kunci),


Radzi Md Lazim (kerusi),

Mohd Fadzil Abdul Wahab (kepala harimau),

Abdul Rahim Abu (jam loceng),

L. Sarala (basikal),

A. Jayagopal (payung),

S. Moganakumar (buku),

Khamis Awang (ayam jantan),

Husaini Yaacob (bas),

M. Vanesan (ikan),


Mejar (B) Anuar Abd Hamid (telefon) dan

T.Chandrarajan (kapal terbang).


Selamat mengundi saya ucapkan kepada seluruh para pengundi yang telah menjalankan kewajipan kalian di Hari Pengundian di N25 Bukit Selambau.Saya juga adalah salah seorang dari pengundi di dun tersebut.Ikutkan sudah 2 kali saya tidak sempat menjalankan kewajipan membuang undi.

Pada PRK kali ini pula para pengundi dibayangi oleh 13 orang calon BEBAS yang yang entah dari mana mereka di timbul.Berbeza pada pada PRU lalu hanya seorang sahaja itu pun dibawah tajaan si Zamil Brahim.

Apa pun semua jentera parti telah melaksanakan tugas yang terbaik dalam meraih undi rakyat.baik di pihak Parti Pembangkang Negeri, Parti Pemerintah Negeri Kedah maupun parti Bebas yang hanya timbul tatkala PRU & PRK.

Cuma beberapa jam lagi keputusan akan diketahui.Biasalah adat DEMOKRASI BERPARLIMEN.Kalah menang biasalah.Cumanya cara perlawanan & pertandingan mestilah di padang yang rata.



Jumaat, 3 April 2009

Pemergian yang tak kembali.....

4 April-Jam 5.55 pagi tadi waktu Kaherah saya menerima berita duka lara daripada pesanan ringkas (sms) mak mengenai pulangnya Al-Marhumah nenda yang tercinta (Hajjah Emas Bt. Ali) pada pagi 7.30 pagi Khamis yang lalu.Saat membaca rangkap-rangkap ayat tersebut kesedihan melanda teramat sangat.Tatkala baru sahaja 21 mac yang lalu saya ungkap di entri Eidil Ummi yang bekaitan Al-Marhumah Tok :


"Terkenang pengorbanan mak, al-marhumah Mak Ngah serta tok saya.Mak adalah insan yang paling utama; melahirkan saya, memberi kasih sayang ( tak terungkap dek kata-kata).Al-marhumah Mak Ngah pula adalah pengasuh saya sehingga akhir hayat beliau.Manakala tok pula pemberi perangsang dalam meneruskan langkah kehidupan.Mereka bertiga adalah muslimah yang telah berkorban jiwa raga membentuk diri ini baik dari aspek pendidikan, akhlak, kasih sayang & sebagainya.Mereka juga yang memberi kesan dalam hidup ini.Kini hanya tinggal mak & tok.Siapa yang akan menggantikan tempat al-Marhumah Mak Ngah?Itu adalah urusan Allah yang menentukan jodoh perkahwinan.Kita hanya berdoa semoga dipermudahkan segala urusan".

Pun begitu sebagai hamba yang kerdil lagi hina, saya menerima pemergiannya sebagai qada' & qadar Allah.Tok sudah lama bersusah payah membesarkan emak & menjaga kami.Semoga Tok dapat beristirehat di sana.Semoga Allah merahmati & mengampuni segala dosa Tok, ditempatkan bersama-sama para solihatin mukminin.Amin!Sesungguhnya tersirat berbagai hikmah yang tersembunyi disebalik pemergiannya.

Khamis, 2 April 2009

3 April.....


Buah Tangan Buah Fikiran II - Menjelang KLIBF09


radix-long

bsks-mukadepan

Aku Terima Nikahnya (ATN) pergi terlalu jauh.

Terlalu melebihi jangkaan saya, malah mungkin penerbit sendiri.

Hingga sukar mengejar permintaan pasaran dan saban masa keluhan datang pada kesulitan mendapatkannya.

Penerimaan yang begitu menggalakkan terhadap buku ATN, adalah bukti bahawa persoalan cinta adalah persoalan yang besar. Mungkin ada sebahagian pembaca membeli buku ATN kerana mahu mencari formula cinta, tetapi akhirnya yang ditemui adalah hala tuju sebuah kehidupan. Cinta hanyalah terjemahan kepada pelbagai peristiwa dalaman yang berlaku di susuk tubuh seorang makhluk bernama manusia.

Sesungguhnya ATN hanya satu permulaan.

Bukan sekadar permulaan buat pembaca yang membacanya. Tetapi permulaan kepada saya selaku penulisnya. Banyak dimensi cinta, rumahtangga, keluarga, dan perjuangan di gelanggang Baiti Jannati yang Allah Subhanahu wa Ta’aala tontonkan kepada saya, pasca Aku Terima Nikahnya.

Setahun selepas pelancaran ATN, adalah setahun yang meributkan jiwa dan minda saya. Tatkala manusia terasa dirinya tiba ke matlamat dengan lafaz Aku Terima Nikahnya, rupa-rupanya ia hanya satu permulaan. Langkah pertama sebuah perjalanan luar biasa untuk manusia Bercinta Sampai ke Syurga.

Nantikan pelancaran buku Aku Terima Nikahnya ‘2′ bertajuk BERCINTA SAMPAI KE SYURGA pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, 17 - 26 April 2009 akan datang. Insya Allah.

Kali ini perasaannya mungkin berbeza. BERCINTA SAMPAI KE SYURGA adalah suatu pelayaran di tengah lautan tanda tanya, tentang realiti sebuah kehidupan berumahtangga. Lautan yang adakalanya hening dan damai memercik bahagia, ada masanya pula dilanda ribut taufan yang bisa menenggelamkan manusia yang cuba menduga laut cinta dengan kail yang kadar sejengkal.

Realiti yang lebih menguji dua kaki yang memijak bumi, juga tangan yang menggapai awan.

(sempat saya coretkan dari web http://saifulislam.com/?p=5103 )


(Sempena dengan tarikh keramat 3 April 09' yang baru tersirat makna yang mendalam saya bingkiskan doa " Semoga Allah memlindungi............ daripada maksiat & memudahkan urusan membina masjid seutuh Masjid Al-Aqsa) amin!Maka akan berkabunglah setiap ekor iblis apabila sang pemuda mengikat ijab& kabul tatkala si pemudi menerima lamarannya pernikahannya.

Pengalaman banyak mengajar erti kehidupan yag penuh onak & duri.ikhlas & kesabaran ada balasannya di sisi Allah.

Makluman Penting...



Buat bekas mahasiswa muaadalah Kolej Universiti Insaniah (INSANIAH), Kedah.Untuk pengetahuan anda, Pihak Hal Ehwal Akademik INSANIAH telah menghantar Senarai Nama Mahasiswa terlibat kepada Agensi Kelayakan Malaysia,Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia pada awal bulan Mac yang lalu.Berikut adalah senarai nama kalian yang terlibat dengan Program (3+1 Muadaalah) INSANIAH dengan kerjasama Universiti Al-Azhar.

Anda diminta untuk membuat semakan & jika terdapat kesalahan pada butiran peribadi maupun nama anda tidak tersenarai sila berikan maklumat peribadi anda pada komen di bawah entri ini sebelum 15 April 2009 (Rabu).


SENARAI NAMA-NAMA PELAJAR MU`ADALAH KUIN
di MESIR

SESI 2005 / 2006
1) NAMA PENUH :AMINAH BEE BINTE SHAULHAMID
NO K/P : S 1769946F
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

2) NAMA PENUH :KHODIJAH BINTI DESA
NO K/P : 820122-02-5366
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

3) NAMA PENUH :MOHD ZAIDI BIN AHMAD
NO K/P : 800827-02-5851
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

4) NAMA PENUH :AHMAD NAZRI BIN ABD AZIZ
NO K/P : 810717-06-5421
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

5) NAMA PENUH :MASHITAH BINTI SAIDIN
NO K/P : 830909-07-5198
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

6) NAMA PENUH :ROSLIZAH BINTI AG KASSIM
NO K/P : 820603-12-5042
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

7) NAMA PENUH :NOR FIKRIAH BINTI ABD MAJID
NO K/P : 821004-02-5108
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006




8) NAMA PENUH :MULYATI BINTI MUSA
NO K/P : 810719-02-5044
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

9) NAMA PENUH :BUSHRA BINTI MAZANI
NO K/P : 830716-07-5132
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

10) NAMA PENUH :NOR HASLIZA BINTI CHE PIN @ ARIFFIN
NO K/P : 810104-02-5574
JURUSAN:BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

11) NAMA PENUH :ZULHELMI BIN SHAFIE
NO K/P : 820611-02-5287
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

12) NAMA PENUH :MOHD SYAUFIQ BIN SHAMSUDDIN
NO K/P : 831129-02-5055
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

13) NAMA PENUH :MOHD ROSIDI BIN RAMLI
NO K/P : 830316-02-5195
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

14) NAMA PENUH :SYUKRI BIN AHMAD
NO K/P : 800225-02-5993
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

15) NAMA PENUH :MUHAMMAD BIN HASHIM
NO K/P : 820224-02-5113
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

16) NAMA PENUH :SHAHRUDY BIN MOHD HARUN
NO K/P : 820528-01-5627
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006


17) NAMA PENUH :AZRUL ANWAR BIN AHMAD
NO K/P : 790209-02-5313
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

18) NAMA PENUH :ERNA SUZIEANA BINTI AWANG MATUSIN
NO K/P : 831008-12-5412
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

19) NAMA PENUH :SITI NOR ROFIDZAH BINTI AHMAD KHARI
NO K/P : 821003-14-5394
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

20) NAMA PENUH :SITI HABSAH BINTI HJ AHYAT
NO K/P : 831027-02-5476
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

21) NAMA PENUH :RASIDAH BINTI RASIKIN
NO K/P : 830531-14-5704
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

22) NAMA PENUH :KHATIJAH BINTI AHMAD
NO K/P : 830403-02-5302
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

23) NAMA PENUH :WAN RAHAYU BINTI ABD RAZAK
NO K/P : 830805-97-5628
JURUSAN: USULUDDIN HADIS (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

24) NAMA PENUH :RAHIMAH BINTI SAID
NO K/P : 830416-02-5272
JURUSAN: USULUDDIN HADIS (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

25) NAMA PENUH :MOHD ROSIDI BIN RAMLI
NO K/P : 830316-02-5195
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006


26) NAMA PENUH :ROSNAH BINTI ABD RAHIM
NO K/P : 840416-02-5538
JURUSAN: SYARIAH (???)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

27) NAMA PENUH :NOR SYAHIDA BINTI JOHARI
NO K/P : 830111-02-5976
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

28) NAMA PENUH :NUR FADLINA BINTI MAT DALI
NO K/P : 800612-14-5952
JURUSAN: USULUDDIN HADIS (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

29) NAMA PENUH :SITI AISHA BINTI MONIB
NO K/P : 820417-12-5444
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

30) NAMA PENUH :NOORLINA BINTI SAIDI @ ZALI
NO K/P : 820626-12-5854
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

31) NAMA PENUH :ROSLIZAH BINTI AWANG KASSIM
NO K/P : 820603-12-5042
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

32) NAMA PENUH :HANIZAH BINTI GARAI
NO K/P : 821101-12-5522
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2005/2006

SESI 2006 / 2007
1) NAMA PENUH :MD RIZAUDIN BIN ISMAIL
NO K/P : 840606-02-5969
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

2) NAMA PENUH :HASLINA BINTI MOHD NORDDIN
NO K/P : 840114-02-5436
JURUSAN: SYARIAH (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007
3) NAMA PENUH :MARDHIAH BINTI ZAINON
NO K/P : 840521-02-6022
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

4) NAMA PENUH :SITI KHAIRUNNISA BINTI MD SAUFI
NO K/P : 841203-08-6032
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

5) NAMA PENUH :KHAIRUL HAFIZAH BINTI ZUHARI
NO K/P : 841215-12-6206
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

6) NAMA PENUH :ZUL QIFTHI BIN MAHSIN
NO K/P : 841217-02-5089
JURUSAN: SYARIAH (DAMANHUR)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

7) NAMA PENUH :MOHAMAD NAIM BIN HALEL
NO K/P : 830807-10-5085
JURUSAN: SYARIAH (TAHFANNA AL-ASYRAF)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

8) NAMA PENUH :SHAMSIAH BINTI SHAADAN
NO K/P : 840405-02-5380
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

9) NAMA PENUH :WAN ROHANA BINTI SUHAINI
NO K/P : 830209-12-5334
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

10) NAMA PENUH :ZUHAIDA BINTI ZAINON
NO K/P : 830319-02-5326
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

11) NAMA PENUH :MOHD JUMAIDI MD AKHIR
NO K/P : 840512-02-5415
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007



12) NAMA PENUH :SOLEHUDDIN AMIR HAMZAH BIN MOHAMAD SHOLEH
NO K/P : 840921-02-5053
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

13) NAMA PENUH : NURUSYUHADAK BINTI CHE HALIM
NO K/P : 860704-02-5434
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

14) NAMA PENUH :MIMI KHAIRUNNISA BINTI MOKHTAR
NO K/P : 840828-02-5550
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

15) NAMA PENUH :NURZILAH BINTI ABD RAHIM
NO K/P : 840527-02-5178
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

16) NAMA PENUH :NURUL HUDA BINTI IMAM ROFIE
NO K/P : 821101-08-5436
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

17) NAMA PENUH :SHAMIMI ADILA AZRIN BINTI SHASRI
NO K/P : 830522-06-5622
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

18) NAMA PENUH :HANI MUNAZAH BINTI SIRAH
NO K/P : 830828-12-6010
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

19) NAMA PENUH :SITI ZAHARAH BINTI MOHAMAD GHAZALI
NO K/P : 830207-02-5858
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

20) NAMA PENUH :NURUL NISBAH BINTI ZAINOL
NO K/P : 830217-02-5376
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007



21) NAMA PENUH :NOR AFFIDAH @ NAZURAH BINTI ROSHMAN
NO K/P : 830706-12-5044
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

22) NAMA PENUH :NORSUFIZAH BINTI AWANG SULAIMAN
NO K/P : 830224-12-5148
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

23) NAMA PENUH :ZAHRATON NUR BINTI CHE YA
NO K/P : 840304-02-5648
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

24) NAMA PENUH :ZAWIAH BINTI MD KHATIB
NO K/P : 840422-02-5964
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

25) NAMA PENUH :FAIQAH BINTI ABDUL AZIZ
NO K/P : 841015-02-5224
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

26) NAMA PENUH :MOHD KHAIRUL BIN MD AMI
NO K/P : 841108-07-5095
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

27) NAMA PENUH :MAZUIN BINTI ZAINOL
NO K/P : 840219-02-5694
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

28) NAMA PENUH : UMI NATRAH BINTI ABD WAHAB
NO K/P : 840331-04-5126
JURUSAN: SYARIAH (???)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

29) NAMA PENUH :ZAWANI BINTI ZAKARIA
NO K/P : 820228-08-6466
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007


30) NAMA PENUH :MOHAMMAD ZAKI BIN MAHMUD
NO K/P : 841105-12-5157
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

31) NAMA PENUH :HASBUL NIZAL BIN ZAKARIA
NO K/P : 840423-02-5277
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

32) NAMA PENUH :AHMAD HOSNI BIN MUBARA
NO K/P : 841111-02-5339
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

33) NAMA PENUH :MOHD AKHLAKKI BIN HJ YUSOFF
NO K/P : 831030-02-6189
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

34) NAMA PENUH :MOHD KHAIRUL NIZAM BIN GUMIKIN @ LUQMAN
NO K/P : 830218-12-5811
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

35) NAMA PENUH : FHAIZAL BIN NORZAIN
NO K/P : 840712-12-5525
JURUSAN: SYARIAH (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2006/2007

SESI 2007 / 2008
1) NAMA PENUH :MUHAMAD FIRDAUZ BIN HAMZAH
NO K/P : 850705-09-5259
JURUSAN: SYARIAH (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

2) NAMA PENUH :NOR FAIZAH BINTI MOHD NASIR
NO K/P : 850818-02-5062
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

3) NAMA PENUH :SITI MASTURA BINTI SUBRI
NO K/P : 850110-07-5742
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008
4) NAMA PENUH :UMUL HANA BINTI IDRIS
NO K/P : 850401-02-5710
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

5) NAMA PENUH :ABDUL HAIYEE BIN MOHD SALLEH @ ROMZI ISMAIL
NO K/P : 841106-12-5669
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

6) NAMA PENUH :NOR HIDAYAH BINTI SAIDIN
NO K/P : 851015-02-5354
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

7) NAMA PENUH :SITI KHAZIRAH BINTI YAHAYA
NO K/P : 850614-02-5378
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

8) NAMA PENUH :NOR ZAFIRAH BINTI ZAKARIA
NO K/P : 850101-02-5700
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

9) NAMA PENUH :MARLIZA BINTI AHMAD
NO K/P : 841201-03-5346
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

10) NAMA PENUH :SITI SUZANA BINTI MOHD SAAD
NO K/P : 850802-02-5666
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

11) NAMA PENUH :SITI ZUNAIDAH BINTI ABU HASSAN
NO K/P : 851107-02-6100
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

12) NAMA PENUH :MUS`AB BIN ABDUL RAHMAN
NO K/P : 850926-71-5001
JURUSAN: SYARIAH (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


13) NAMA PENUH :MAZIAH BINTI SHAFFIE
NO K/P : 850711-02-5396
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

14) NAMA PENUH :HAMDI SALIM BIN PHAHROLRAZI
NO K/P : 850902-02-5815
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

15) NAMA PENUH :HALIMATUN MARDIANA BINTI MOHAMAD SARJI
NO K/P : 841029-07-5804
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

16) NAMA PENUH :FAUZIMAH BINTI MD ISA
NO K/P : 850704-02-5232
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (KAHERAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

17) NAMA PENUH :AHMAD SHAUQIE BIN MUHAMAD BADERUDIN
NO K/P : 840216-71-5163
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

18) NAMA PENUH :MOHD SYAFIQ BIN JOHARI
NO K/P : 850731-05-5613
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

19) NAMA PENUH :MOHD FARAHAN BIN HALIM
NO K/P : 821016-02-5113
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

20) NAMA PENUH :AQILAH BINTI AZIZAN
NO K/P : 851207-02-5586
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

21) NAMA PENUH :NURUL HIDAYAH BINTI GHAZALI
NO K/P : 850305-02-5374
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


22) NAMA PENUH :MURIZA BINTI MOHD YUSUF
NO K/P : 850718-02-5882
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

23) NAMA PENUH :SHAHIR MURTADHA BIN MOHD SAAD
NO K/P : 84721-02-5251
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

24) NAMA PENUH :MOHD NASIR BIN SAARI
NO K/P : 850302-07-5501
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

25) NAMA PENUH :MOHD SALEH BIN HAMID
NO K/P : 851031-09-5117
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

26) NAMA PENUH :NOOR AINI BINTI AHMAD
NO K/P : 850103-02-5288
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

27) NAMA PENUH :NOOR SYUHADA BINTI ABD. GHANI
NO K/P : 850130-05-5394
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

28) NAMA PENUH :RAFIDAH BINTI RAFFIE
NO K/P : 840203-02-5892
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

29) NAMA PENUH :MOHD KAMARUZAMAN BIN MOHD AMIN
NO K/P : 820326-11-5275
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

30) NAMA PENUH :NAIMAH BINTI JAAFAR
NO K/P : 851222-02-5808
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


31) NAMA PENUH :NOOR JOHANA BINTI ILYAS
NO K/P : 851103-07-5482
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

32) NAMA PENUH :SITI SHAHIDA BINTI SHUIB
NO K/P : 851022-02-5694
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

33) NAMA PENUH :MOHD ZULHAIMI BIN ISHAK
NO K/P : 850925-07-5487
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

34) NAMA PENUH :ZAHRATINOR BINTI JAMHARI
NO K/P : 840428-08-5896
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

35) NAMA PENUH :RAJA AZLAN BIN RAJA PUTRA
NO K/P : 830421-06-5447
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

36) NAMA PENUH :MOHD KHOIRI BIN ZAINUDDIN
NO K/P : 830319-02-5713
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

37) NAMA PENUH :MOHAMAD ASHRAF BIN MOHAMAD KHIR
NO K/P : 840807-02-5797
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

38) NAMA PENUH :ZAINON BINTI OMAR
NO K/P : 840727-12-5958
JURUSAN: SYARIAH (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

39) NAMA PENUH :RENY WIDARTY BINTI WALLA
NO K/P : 850208-12-5736
JURUSAN: BAHASA ARAB (ALEX)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008


40) NAMA PENUH :AHMAD RASLAN BIN SIDEK
NO K/P : 841007-11-5035
JURUSAN: SYARIAH (DAMANHUR)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

41) NAMA PENUH :MOHD HASNUL HISHAM BIN MD DAUD
NO K/P : 850116-02-5789
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

42) NAMA PENUH :FAIZAH BINTI MD ISA
NO K/P : 840316-02-5098
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (???)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

43) NAMA PENUH :NUR FAIZAH BINTI MAHAMAD TAJUDDIN
NO K/P : 850808-02-5114
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (???)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

44) NAMA PENUH :NOOR SHAKINAH BINTI AHMAD
NO K/P : 851125-02-5400
JURUSAN: USULUDDIN TAFSIR (???)
SESI KEMASUKAN: 2007/2008

SESI 2004 / 2005
1) NAMA PENUH :ABU ZAR BIN AHMAD HAFIDZ
NO K/P : 810520-02-5143
JURUSAN: BAHASA ARAB (MANSURAH)
SESI KEMASUKAN: 2004/2005

2) NAMA PENUH :KHAIRUL AMRI BIN KASSIM
NO K/P : 801026-02-5653
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2004/2005

3) NAMA PENUH :HAMBALI BIN ASHARI
NO K/P : 800715-02-5371
JURUSAN: SYARIAH (TANTA)
SESI KEMASUKAN: 2004/2005.