Rabu, 9 Julai 2008

Jaulah Ke Giza & Hadiqoh Al-Azhar.

Tanpa dirancang saya menjadi bidan terjun untuk menyertai Jaulah ke Masjid Sultan Hassan, Hadiqoh Al-Azhar& Piramid di Giza pada 5 Rejab - 8 Julai yang lalu.Jaulah kali ini bersama dengan sahabat saya ;Akhi Piduih, Rosman serta Waqi & Faimie masing-masing daripada UK dan Ireland.

Yalah, pertama kali turun ke kawasan kontang di Piramid panasnya makin terasa.Kalau ikutkan ada apa sangat pergi melihat jutaan bongkah batu yang haus dimamah proses pengluluhhawaan.Tapi ianya membuktikan bahawa sebongkak-bongkak iblis, bongkak lagi Si Maha Firaun.Apa tidaknya, mengaku tuhan.Kami sempat melihat betapa hadharinya Piramid di zaman itu.Tetapi sayang, apabila material lebih utama daripada ketauhidan kepada Allah s.w.t.maka akhirnya si Firaun lupa diri.Akhirnya bangkai -bangkai mereka tidak dimamah bumi.Sehingga ada yang telan Laut Merah.

Tetiba teringat akan ibu, ayah & tok, terus saya memaklumkan kepada ibu melalui sms, sekarang kami sedang berada di Piramid.Satu lagi sms saya lampirkan ke Tanjung Pengharapan, selalunya sebelum itu saya akan "miscall" dahulu.Belum sempat dihantar, tetiba satu sms saya terima dari Malaysia, saya kaget adakah sms daripada emak?Rupanya tidak, penantian yang cukup lama, akhirnya persoalan saya dijawab jua.Cuba positifkan fikiran, mungkin sibuk dengan kerjaya, apatah lagi melibatkan aktiviti khidmat ummah.Apa pun itu yang terbaik.

Kunjungan kami berakhir di kawasan Sphinx Abul Haul.Kemudian sang Matrik meluru terus ke kawasan Kubu Salehuddin dan sekitar Masjid Sultan Hassan dan destinasi terakhir sekali di Taman Al-Azhar.Alhamdulillah akhirnya dapat juga Waqi berziarah sebelum pulang ke kota London kemarin.http://profiles.friendster.com/20870832

Semoga selamat sampai ke Tanjung Pengharapan.






Tiada ulasan: