Ahad, 27 Julai 2008

Kasih Tidak Bersyarat....

Seni kata nasyid oleh : Saudara Azahari NSH

Jauh telah langkahku jelajah,
Dakap pula menyangkul rindu,
Luas sudahku lihat dunia,
Senyummu ukiran terindah,
Tiap perilaku dan budimu,
Tiap air mata tumpah darah,
Menjadi perlambangan sejati,
Kasih tak bersyarat,
Ibu redup matamu,
Memayungi bahagiaku,
Hanya di tapak kakimu,
Terletaknya syurga buatku,

Seni kata lagu ini penuh makna, saya tujukan buat ibu tersayang yang berada di Taman Sri Wangi, Sg. Lalang, Bedong, Kedah.Mak saya penat memerah keringat, yalah kerja di Rumah Sri Kenangan, Bedong, Kedah.Hampir 30 tahun.Biarlah ibu bekerja di rumah kebajikan yang menempatkan warga emas yang tiada pembelaan daripada keluarga & anak-anak mereka.

Tetapi saya tidak akan membiarkan ibu & ayah menghuni rumah itu di zaman renta mereka, biarlah untuk bekerja mencari rezeki.Tetapi tidak untuk menjejaki buat kali kedua.Setiap kali da sahabat yang akan balik ke Malaysia, saya memohon untuk mereka berdoa semasa hendak bermusafir agar Allah menjadikan saya anak yang soleh, ringan tulang untuk kedua ibu bapa serta dapat berbakti kepada mereka.Disamping dijauhkan daripada menjadi anak derhaka.Kerana saya takut LAKNAT ALLAH di Hari Pembalasan kelak.Kita bebas memanggil mereka nama seperti ; mak, ibu, mama, mom, ummi dan sebagainya.Tetapi kasih mereka kepada kita tidak berbelah bahagi.

Ingatlah bahawa seorang ibu sanggup membela dan membesarkan dengan penuh kasih sayang.Walaupun anknya ramai.Tetapi belum tahu lagi seramai mana anak, dapat menjaga seorang ibu.Tatkala keputusan peperiksaan akan keluar, ibu juga yang dapat memberi semangat, walau macammana perangai seorang anak, ibu tetap mengaku bahawa itu adalah anaknya.Bagi mereka kita racun kita penawar.Betapa peritnya seorang ibu mengendong perut mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari tanpa mengenal erti malu.Semestinya kita bermuhasabah.Sebab suatu hari nanti kita juga akan berstatuskan ayah & ibu.

Saya pernah memohon agar mak mendoakan semoga saya dijauhkan daripada menjadi anak derhaka.Kerana itu yang sebaik-baik pengharapan.Sekarang apabila kita masih solo memang begitu, tapi apabila berkeluarga takut-takut kita melupakan mereka.Semoga merahmati mak dan ayah.Bahagia di dunia & akhirat, amin Ya Robb!


Tiada ulasan: