Isnin, 1 September 2008

Penantian?


Sebentar tadi sempat saya menghubungi seorang sahabat rapat di Malaysia.Dia ada bertanya tentang apakah pengertian bagi entri saya terdahulu yang bertajuk "Penantian yang tertunda" bertarikh 25 Ogos yang lalu.

Jawapan saya ringkas sahaja.Saya katakan bahawa sudah ada lampu, sudah dapat lampu yang bercahaya hijau, merah, kuning.Tapi kali ini saya dapat warna hijau.Cumanya cahaya tidak nampak lagi kerana di sana ada tempoh yang perlu saya lalui dalam alam yang gelap.Cuma tempoh itu satu peluang yang diberikan untuk saya mencari ilmu & pengalaman hidup.Belum ada jawapan ke arah itu.Cumanya satu penundaan.Itu sahaja.Apabila terdengar ceritera hati demikian, sahabat saya tadi ketawa kecil.

Itu sahaja yang dapat saya ungkapkan dalam entri kali ini.Bagi saya, apa yang berkaitan dengan cerita peribadi bukan semuanya boleh dikongsi pada umum.Petua saya mudah.Saya katakan bahawa sekiranya ita ada masalah peribadi; pengajian, kewangan, percintaan, kekeluargaan ataupn yang berkaitan.Ingatlah bahawa Allah sebaik-baik Pendengar kerana Allah Maha Pendengar dan Penolong.

Makhluk mungkin lemah, tetapi tidak salah untuk kita kongsikan sebarang masalah tersebut dengan sahabat kita yang paling rapat & boleh dipercayai.Atau boleh juga dimaklumkan pada orang yang berpengalaman.Kiranya ada masalah tentang pengajian.Terus berjumpa sahabat yang berjaya dalam pengajian.Jika ada kekurangan dalam perbelanjaan, mohon pertolongan dengan sahabat yang mampu.Tetapi jika berhutang.Ingat bahawa pembayarannya mestilah segera.Dikhuatiri akan menyusahkan tuan pemiutang.Jika terlewat bayar, maklumkan padanya.Kalau ada masalah tentang percintaan / perkahwinan.Silakan bertanya dengan orang yang sudah berkahwin tentang cara & petua untuk bahagia dunia akhirat.Ingat perkahwinan bukan semudah salin pakaian.Ianya satu amanah yang amat besar.

Apa pun masih ada peluang dalam membuat yang terbaik dalam hidup ini untuk satu keyakinan yang ditunggu-tunggu.Ingat masa muda mesti dipergunakan sebaik mungkin untuk bekalan di hari kemudian.

Perubahan Ke Arah Kebaikan.


Tiada ulasan: