Khamis, 18 September 2008

Sahabat


Seorang sahabat apabila berjauhan dia akan menangis kerana rindu & apabila dekat ia akan menangis kerana takut berpisah.Jika hari ini ia datang, jangan biarkan ianya berlalu pergi.Jika esok ia bertandang, jangan diharap ia kembali lagi.

Sesungguhnya yang indah itu persahabatan dalam ISLAM, yang manis itu apabila saat getir dirasai bersama, yang pahit itu adalah perpisahan, yang tingal hanyalah kenangan.Hilangnya seorang sahabat, ibarat hilangnya sebelah tangan.Lukanya boleh diubati, tetapi hilangnya sahabat sukar dicari galang peganti.

Segala rahsia disimpan bersama.Jauh di sudut hati untuk mengeksploitasikanya.Segala masalah duka lara & susah senang dikongsi bersama.Setiap permintaan, kiranya mampu dihulur bantuan.Jika sebaliknya ditolak secara berhikmah.Setiap keluhan diatasi bersama.Itulah dia sahabat.

Bukan semua sahabat ada sahabat yang ramai.Paling kurang setiap kita ada seorang sahabat yang setia mendengar rungutan.Yang dapat meyakinkan kita tatkala ada ribut yang melanda.Begitu juga dengan kita.Adakah kita dapat menjadi sahabat yang baik?

Oleh itu, kawan mudah dicari.Saat gembira semua didekati.Teman susah dipujuk.Tatkala senang kita dicari.Tetapi seorang sahabat nilainya lebih baik dari ribuan kawan apatah lagi lawan.Kerana nilai persahabatan itu rukunnya perkenalan, persefahaman & pertolongan.Inilah yang dianjurkan oleh As-Syahid Imam Al-Banna.

Mengungkapnya secara lisan memang semudah bicara.Tetapi pengamalannya sukar sekali.Saya tidak dapat membuat klafikasi tentang diri ini.Melainkan kalian jua yang menjadi cermin penyuluh diri ini.Setiap masalah ada penyelesaiannya.Kerana dunia ini tempat kira bicara dan ahkirat jualah tempat kita kembali pada Allah.

Tiada ulasan: